in the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful..
2012
Tahun baru?
Azam baru??
Apa lagi yang baru???
Sem baru!
2012
Tahun baru?
Azam baru??
Apa lagi yang baru???
Sem baru!
Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam..Setelah berhempas pulas mengharungi dugaan 3 sem dalam PPISMP, akhirnya berjaya juga menempuh satu lagi alam baru, alam degree..
Taklimat demi taklimat didengar(walautakfokusmana), hampir semua membincangkan hal yang sama..
Walaupun bukan salah seorang yang menerima keputusan tersebut..Tapi turut merasakan kesannya..Bukan mudah menerima kegagalan..Sedih, kecewa, perasaan bercampur baur..Mengenangkan perasaan ibu ayah dan keluarga di kampung yang turut bersedih dan kecewa dengan keputusan itu..
Namun..
Pada masa yang sama, kegagalan itu satu anugerah..
Dengan kegagalan itu,
kita akan berusaha untuk bangkit semula,
berusaha untuk cuba menggapai kembali kejayaan,
berusaha untuk merawat hati yang kecewa,
berusaha untuk mencari kekuatan,
dan pelbagai usaha-usaha lain ke arah kebaikkan..
Bukan?
Sedangkan, kita patut takut dengan kejayaan demi kejayaan dan seterusnya lebih banyak kejayaan tanpa kegagalan yang kita capai..Kerana mungkin dengan kejayaan tersebut kita akan semakin lupa, alpa dan lalai..Tatkala kejayaan dicapai, kesenangan dan kemudahan kita nikmati, kita lupa untuk bersyukur..Kita berasa selesa dengan apa yang kita ada..Maka kita lupa untuk bersyukur dan berusaha dengan lebih gigih lagi..
Allah Allah
Allah ingin kita lebih dekat pada-Nya menerusi ujian ini..Betapa ruginya kami dan betapa beruntungnya kamu wahai sahabat..Kerana Dia memilih kamu dengan ujian yang berat ini..
Sungguh..
Allah turut mentarbiyah kami menerusi kegagalan kalian..Allah sedang mengajar kita erti sabar, ikhlas dan redha..Sabar menghadapi ujian, ikhlas dalam amalan dan redha menerima ketentuan-Nya..Itulah sifat hamba yang sejati..Bukan hamba pada dunia tapi hamba-Nya..
Moga terus diberi kekuatan, ketabahan dan kesabaran serta keikhlasan..InsyaaAllah..
Taklimat demi taklimat didengar(walautakfokusmana), hampir semua membincangkan hal yang sama..
KEGAGALAN
Walaupun bukan salah seorang yang menerima keputusan tersebut..Tapi turut merasakan kesannya..Bukan mudah menerima kegagalan..Sedih, kecewa, perasaan bercampur baur..Mengenangkan perasaan ibu ayah dan keluarga di kampung yang turut bersedih dan kecewa dengan keputusan itu..
Namun..
Pada masa yang sama, kegagalan itu satu anugerah..
Dengan kegagalan itu,
kita akan berusaha untuk bangkit semula,
berusaha untuk cuba menggapai kembali kejayaan,
berusaha untuk merawat hati yang kecewa,
berusaha untuk mencari kekuatan,
dan pelbagai usaha-usaha lain ke arah kebaikkan..
Bukan?
Sedangkan, kita patut takut dengan kejayaan demi kejayaan dan seterusnya lebih banyak kejayaan tanpa kegagalan yang kita capai..Kerana mungkin dengan kejayaan tersebut kita akan semakin lupa, alpa dan lalai..Tatkala kejayaan dicapai, kesenangan dan kemudahan kita nikmati, kita lupa untuk bersyukur..Kita berasa selesa dengan apa yang kita ada..Maka kita lupa untuk bersyukur dan berusaha dengan lebih gigih lagi..
Allah Allah
Allah ingin kita lebih dekat pada-Nya menerusi ujian ini..Betapa ruginya kami dan betapa beruntungnya kamu wahai sahabat..Kerana Dia memilih kamu dengan ujian yang berat ini..
Sungguh..
Allah turut mentarbiyah kami menerusi kegagalan kalian..Allah sedang mengajar kita erti sabar, ikhlas dan redha..Sabar menghadapi ujian, ikhlas dalam amalan dan redha menerima ketentuan-Nya..Itulah sifat hamba yang sejati..Bukan hamba pada dunia tapi hamba-Nya..
Moga terus diberi kekuatan, ketabahan dan kesabaran serta keikhlasan..InsyaaAllah..
BAZALA JUHDAN!
Bittaufiq wannajah..
Innallaha ma assobirin..
Tingkatkan ibadat, Kurangkan maksiat
Bittaufiq wannajah..
Innallaha ma assobirin..
Tingkatkan ibadat, Kurangkan maksiat
p/s: Lama tak menulis(menaip), agak janggal sedikit..
No comments:
Post a Comment